Autosuv.sk

Veterány

Mercedes-Benz Tour 2024 odhalila krásy jesenného Turca

Hviezdne vozidlá a kúpele Turčianske Teplice predstavovali dokonalé spojenie hviezd. Kúpeľné mesto sa stalo hlavným miestom pre takmer 180 účastníkov a 75 vozidiel.
Mercedes-Benz Tour 2024 odhalila krásy jesenného Turca

Mercedes-Benz Tour sa každoročne koná, tentoraz už po šestnástykrát. Organizátorom podujatia je Mercedes-Benz Club Slovensko a tento rok si ako miesto štartu pozreli účastníci kúpeľné Turčianske Teplice. Hviezdne vozidlá a kúpele Turčianske Teplice predstavovali dokonalé spojenie hviezd. Kúpeľné mesto sa stalo hlavným miestom pre takmer 180 účastníkov a 75 vozidiel.

Piatok trinásteho nepredstavoval vážny program, stačilo prísť a vypočuť si základný súbor pokynov a organizačné detaily. Štart bol predsa až v sobotu ráno. Štart oficiálnej časti, reálnych pretekov. Už v piatok večer parkovisko ovládli vozidlá s trojcípou hviezdou, od tých nádherných historických až po nové. Rozpätie rokov výroby najstaršieho a najnovšieho bolo takmer 90.

Predpoveď počasia nehlásila na sobotu nič dobré. Veď Bratislava zažila extrémne lejaky a šialené rýchlosti vetra. Lenže oblasť Turca je medzi horami, takže v nej počasie až tak veľmi nevyvádzalo. Stále predpoveď hlásila dážď, ale určite to neboli monzúny ako v iných častiach krajiny. Mercedes-Benz Tour práve oblačným a mokrým počasím získala, pri niektorých prejazdoch, až mystickú atmosféru.

Pri reálnom štarte sa však na všetky posádky usmialo šťastie a niektorí si mohli aspoň chvíľkovo dať dole strechu. Teda tí, ktorí mali so svojimi kabrioletmi odvahu, lebo počasie vyzeralo premenlivo. Premenlivosť sa potvrdila hneď vzápätí, keď po prvých zákrutách prví štartujúci museli strechy zavrieť. V súťaži na presnosť sa štartuje postupne, v tomto prípade po minúte. To aby si každý svoj itinerár čítal sám a nevytvárali sa zbytočne skupinky vedené jedným, čo nasledovníkom uľahčuje postup.

Itinerár bol tzv. slepý, čo znamená, že v ňom boli iba vzdialenosti, ale nie mená konkrétnych obcí. Každý ale vedel, že z Turčianskych Teplíc budú na trase dve zastávky v dvoch zaujímavých mestách, či skôr dedinách. Tento rok súťažilo presne 64 posádok, čo ale znamenalo, že štart nebol záležitosťou pár minút.

Hustý itinerár najskôr posádky priviedol do Kláštora pod Znievom. Účastníci sa mohli nielen občerstviť, ale mohli si aj pozrieť pamätnú izbu, ktorá hovorí nielen o histórii obce, ale aj o prvom slovenskom gymnáziu. Prvé slovenské gymnázium totiž vzniklo práve tu v roku 1869. Po polhodinovej prestávke posádky pokračovali ďalej v nasledovaní itineráru.

Ciel síce nebol presne stanovený, ale inštrukcie pekne naznačovali kam účastníci pôjdu. Práve v tejto časti sa etapa z Vrícka do Kľačna podobala prejazdu tajomného lesa z filmov o mladom čarodejníkovi s bleskom na čele.

V Kľačne itinerár prikázal odbočiť vpravo a vozidlá sa pustili cez Fačkovské sedlo s výhľadom na kopec Kľak. Výhľady by síce boli, ale za priaznivejšieho počasia. Už sa čiastočne ozýval aj dážď a cieľ prvej etapy v Čičmanoch sa tiež nezadržateľne blížil. Čičmany sú zaujímavé nielen múzeom, ale aj tým, že v domčekoch s historickým motívom kresieb ešte ľudia stále bývajú, alebo majú minimálne víkendové domy. Na prehliadku obce a obed mali účastníci presne 2 hodiny. Prečo sú údaje o prestávkach dôležité? Kvôli tomu, aby si súťažiaci vedeli stanoviť finálny čas príjazdu. Preteky presnosti sú totiž najmä o zvládnutí trasy v danom čase. Vstupné údaje sú teda dĺžka prestávok, ale aj celková vzdialenosť na desatiny kilometra a priemerná rýchlosť na tisíciny kilometra. Na základe vstupných údajov si už posádky musia sami určiť tempo a sami musia zvládnuť prepočty do finálneho času príchodu.

Niektorým ale počty vyšli lepšie, niektorým horšie, niektorí išli na úplne iné hodnotenia a iné ceny. Okrem najlepších troch ženských a najleších troch mužských posádok ocenenie získal najmladší účastník, najvzdialenejší účastník, odovzdané boli aj cena primátora Turčianskych Teplíc či cena Moderných kúpeľov Turčianske Teplice. Všetky posádky sa popasovali s itinerárom so cťou. Veď z Čičmian už šla takmer priama cesta naspäť do Turčianskych Teplíc, znova.

Po návrate z Čičmian cez Fačkovské sedlo a Budiš mali účastníci ešte čas na osvieženie v bazénoch Moderných kúpeľov Turčianske Teplice alebo na prezretie výstavy diel umelcov Alfonza Muchu, Bořeka Šípka a Jiřího Pačíneka s hudobným sprievodom Barbory Botošovej. Následne prišiel čas na večerné vyhodnotenie.

Galavečer v hoteli Veľká Fatra odhalil víťazov jednotlivých kategórií, ale aj víťazov celkovo. Šok prišiel pri vyhlásení víťaza hlavnej kategórie v jazde presnosti, keď víťaz mužských posádok na Mercedese-Benz GLC 350e zvládol trasu v čase presnom na stotinu sekundy. Celý čas bol 5 hodín, 16 minút a 16 sekúnd, z čoho 2 hodiny a 30 minút boli prestávky. Víťaz ale odhalil, že má s podobnými súťažami skúsenosti a jazdí ich pravidelne.

Nedeľný program už bol voľnejší. Ponúkol možnosť odviezť sa s Mariánom Čekovským v kúpeľnom parku na Mercedes-Benz 290 Spezial Roadster. Všetky vozidlá o 11:00 spoločne vyštartovali na spanilú jazdu do Banskej Bystrice, kde sa ukázali na námestí SNP pre záujemcov, fanúšikov značky či okoloidúcich. Mercedes-Benz Tour bolo vynikajúcim podujatím aj v roku 2024 a to aj napriek miernej nepriazni počasia. Budúci rok sa má podujatie konať na západnom Slovensku, pričom sú náznaky, že by to mohlo byť Záhorí. Ak máte historický Mercedes, ste členom klubu, alebo členom ani nemusíte byť, tak si určite dajte do kalendárov druhý septembrový víkend. Zažiť takúto výborne zorganizovanú udalosť jednoducho treba.

Tento rok bolo najstarším vozidlom model Mercedes-Benz 500K z roku 1935. V tejto špecifikácii vozidla, ktorá prišla na Mercedes-Benz Tour boli vyrobené iba 2 kusy, čo ho robí ozajstným hodnotným unikátom. A najmladšími autami boli niektoré kusy z roku 2024 ako napríklad elektrický model EQE SUV. A rovnaký dátum narodenia mal aj najmladší účastník, ktorý zvládol preteky vo veku 4 mesiace.

text: Jozef Murárik

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní